zondag 18 december 2011

Ding #21 Aquabrowser My Discoveries en andere sociale bibliotheekcatalogi

Zoeken in systemen is niet eenvoudig voor mij. Laat staan voor een gewone gebruiker. Op naar My Discoveries, van de bibliotheek Amsterdam. Via de site kan ik het niet snel vinden..., dan maar via de link.  Inloggen met 23dingen. Tja en dan.... lijsten, tags, waarderingen, recensies.....Ik kies airbrush, maar die waardering gaat over iets heel anders?!!! Ga ik even de diepte in met mijn zoon; na drie seconden heeft die er al genoeg van..... Ik haak ook af. heb hier geen geduld voor. Dan gaat dit nog maar over het sociale aspect dat niet lukt.

Catalogi, ik word er niet blij van. Soms moet je in diverse catalogi zoeken voor een item. Wat zal het de klant schelen of hij in de World Cat, 13 onder 1 knop, Holland Net of in Bicatwise zit. Waarom vind ik wel mijn weg, online, in de HEMA-  of de IKEA catalogus.  Waarschijnlijk denken zij toch iets meer aan de klant, dan wij in bibliotheekland.
Het moet toch anders kunnen.
Gelukkig komt de NBC er snel aan! Snel?  Jan Klerk schreef het bericht in januari 2011.

Nu ik hoop dat alle hobbels dan in 2012 genomen worden. Maar ik ben sceptisch zeker nu Halbe Zijlstra de nationale bibliotheek voor het E-book gaat opstarten. Zijn de bibliotheken het daarmee eens?!, en hoe zit het met de financiering?



2 opmerkingen:

  1. @Anjes, volgend jaar gaat de OBA over naar bibliotheek.nl.Ik ben benieuwd of dat verbeteringen met zich mee brengt. Misschien een app? Bibliotheek.nl en dan per stad onderverdeelt??? Zo kunnen we misschien dan via de smartphone de bibliotheek 'handelen'. Succes met je laatste dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De bibliotheek blinkt toch uit in zelf telkens weer opnieuw het wiel uitvinden en eigen keuzes maken. Hoe kan je dan een systeem verwachten als van een centraal geleide organisatie als de HIEMA, waar vanuit een duidelijke centrale visie beslissingen worden genomen? Ik deel je frustratie.

    BeantwoordenVerwijderen