zaterdag 12 november 2011

Ding #12 Microblogging met Twitter

Geschiedenis:
Twitter is ontstaan in 2006, toen – zoals gewoonlijk – enkele computer-nerds een klein bedrijfje oprichtten en een dienst in het leven riepen waarmee je kleine berichtjes , “Tweets” op het internet kon plaatsen. Het logo van Twitter is dan ook een klein vogeltje, wat die tweets voortbrengt.
En degenen die die berichtjes plaatsen, worden Twitteraars of Tweeps genoemd.
Die berichtjes bestaan uit maximaal 140 tekentjes, waarbij er nog  20 bijkomen voor de gebruikersnaam van degene die zo’n tweet plaatst.
Waarom dit aantal? Twitter was geïnspireerd door SMS, het berichtensysteem op de mobiele telefoon waarbij je een tekstberichtje van 160 tekens naar een ander telefoonnummer kunt sturen. Zo is het aantal van 140 ( + 20 voor de gebruikersnaam ) ontstaan

Zelf heb ik mij aangemeld in juni 2010, als ik af ga op mijn eerste tweet. Gelukkig is twitter nu ook in het Nederlands, dat maakt het gebruik makkelijk.
Gisteren heb ik weer een tweet het net opgestuurd, mijn 5de (een jubileum):


A o d Beke

NDSM heeft geen Sint Maarten snoepgoed, Jammer.

Dankzij @Hema weet ik nu ook dat deze bij de Hema is aangekomen.
Maar persoonlijk kom ik niet veel verder dan huistuinenkeuken getweet.

Dus opzoek naar het twitteren binnen bedrijven. Bijna elk bedrijf twittert, of heeft een account. Maar wat mij vooral opvalt dat er veel berichten worden gezonden. De interactie is nihil. Dit geldt ook voor @biebwaterland. Opgestart maar door allerlei omstandigheden niet genoeg uitgebouwd.
Met de naam bieb ben ik niet zo gelukkig. Het duurde even voor ik door had dat de ingang bieb is.
Ik zie zeker een functie voor twitter in onze organisatie maar er moet nagedacht worden over de uitvoering en daarvoor verwijs ik o.a  naar Twitter voor organisaties: tips voor een succesvol gebruik
Afgekort voor een tweet is het:http://bit.ly/bwTmHU!
Als alle collega's 23 dingen voltooid hebben zou ik zeggen laten we om tafel gaan zitten om twitter te implementeren. Want twitteren doe je in een organisatie niet in je eentje maar met z'n allen (heen en weer) naar onze klanten en niet klanten.

Nav Wil z'n actie heb ik nu ook een twitter wall, van Sint.
Vandaag is Sint dan ook in Amsterdam aangekomen dat roept altijd reacties op. En ik heb ze via de twitter widget gevonden.
Via natuurlijk verloop zal deze vanzelf stoppen.





3 opmerkingen:

  1. Ben het helemaal met Anjes eens. Als we iets met twitter willen moeten we eerst met een paar gemotiveerde mensen om tafel gaan zitten om te kijken wat en wie we met twitter willen bereiken. Anders kost twitter alleen maar energie en je wint er niet veel mee.
    Nog even over de twitternaam biebwaterland. Een twitternaam mag maar een maximaal aantal karakters bevatten. Bibliotheek Waterland was te lang.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt gelijk Anjes. Niet veel bedrijven en bibliotheken weten Twitter effectief in te zetten. Het blijft te vaak bij het schot hagel, oftewel dezelfde boodschap zenden via verschillende kanalen. Zonder dat daarbij gebruik gemaakt van de sterke kenmerken van het betreffende kanaal. Ik ben bezig om workshops te organiseren waarin we de nadruk gaan leggen op schrijve voor sociale media. Hoe schrijf je een goede tweet die voor interactie zorgt en ambassadeurs creëert. Want als je interessant tweet wordt je sneller geretweet en verspreid je boodschap zich effectief als een olievlek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik meld mij aan als Tweeter voor de bibliotheek.

    BeantwoordenVerwijderen